Sivut

sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Keskiyön kansantaloutta: tenttiin valmistautuminen Vol. 1

Kasapäin monisteita, sivu tolkulla tekstiä, dia tolkulla tietoa ja rajallinen määrä aikaa. Siitä on kansantalouden tenttiin valmistautumisen lähtökohdat tehty. Ei hätää! Ensin aikataulu kuntoon ja sitten perehtymään opiskeltavaan aiheeseen.

Mietin pitkään kuinka lähestyisin aihetta niin, että en menettäisi mielenkiintoa asioiden kertaamiseen tai syvällisempään omaksumiseen - jos nyt peruskurssin sisällön omaksumisen yhteydessä voidaan syvällisestä omaksumisesta yleensä puhua. Päätin aloittaa yksinkertaisesti alusta. Ja siinä se on, pieni viitekehys siihen mitä nyt yleensä tulisi ensimmäisen osan luettuaan kyetä teoriassa selittämään.

 
 
Ajatellaan näin, että lähtökohtaisesti minulla ei ole saatavilla mihinkään valmiita vastauksia, on vain teorioita, joiden soveltaminen riippuu siitä, millaisesta näkökulmasta haluan asioita tarkastella. Kansantaloustieteen opiskelun on tarkoitus kehittää taloudellista ajattelutapaa, auttaa ymmärtämään globaaleja kysymyksiä, taloutta ja yhteiskuntaa yleensä sekä pyrkiä selittämään yksilöiden käyttäytymistä erilaisten teorioiden ja oletusten vallitessa.
 
Pidän erityisesti positiivisesta taloustieteestä, jossa ei oteta kantaa siihen kuinka asioiden pitäisi olla, vaan keskitytään siihen kuinka asiat ovat ja toimivat. On yksinkertaisempaa todeta kuinka asiat ovat, kuin yrittää - muka objektiivisesti - havainnoida kuinka asioiden tulisi olla, jolloin herää väistämättä kysymyksiä: kenen mielestä, millä perusteilla, kuka hyötyy, kuinka paljon, jne.
 
Kertausharjoitusteni ensimmäisessä vaiheessa perehdyn jälleen siihen, kuinka markkinat yksinkertaisimmillaan toimivat ja kuinka hintamekanismi teoriassa toimii. Tässä vaiheessa on huomattava, että kun luin luentomonisteita uudelleen, niiden sisältö avautui jotenkin aivan uudella tavalla. Voisin jopa todeta, että - kiitos hyvän opettajan - on tapahtunut oppimista, eli ymmärrän aivan uudella tavalla mitä luen!  
 
Koska koen ymmärtäväni mitä luen, olen päättänyt - säilyttääkseni mielenkiinnon opiskeltavaa asiaa kohtaan - pyrkiä selittämään kurssin sisältöä itselleni käytännön esimerkkien kautta. Esimerkiksi käsitteet vaihtoehtoiskustannus, rajahyöty ja -kustannus, tuotantomahdollisuudet ja tehokkuus sekä tehottomuus voidaan havainnollistaa yksinkertaisten esimerkkien kautta. En kuitenkaan sorru siihen, että punnitsen tekemisiäni jatkuvasti tehokkuusajattelun, vaihtoehtoiskustannusten tai rajahyötyjen ja -kustannusten kautta mutta tiedän, että halutessani voisin näin tehdä. Sitä vastoin käytän aikani käytännön esimerkkien etsimiseen yritysmaailmasta, uutisista ja kurssilla saaduista lukuvinkeistä - joista suurin osa osoittautui erittäin mielenkiintoisiksi.
 
Minulla on aikaa kaksi viikkoa saada kokonaiskuva aiheesta, jonka tutkimiseen voisi käyttää loputtomasti aikaa. Suurin haasteeni tulee olemaan asiassa pysyminen, eli yritän olla rönsyilemättä aiheesta vaikka pienet yksityiskohdat aiheen vierestä kuinka kiinnostaisivat. Sen verran joudun tästä luistamaan, että olen päättänyt lukea teoksen Freakonomics - Outoustalous (Steven D. Lewitt & Stephen J. Dubner), koska teoksessa käytetty lähestymistapa taloustieteeseen on aivan omaa luokkaansa - sitä täytyy saada lukea lisää! Ihmettelenkin suuresti kuinka tämä on mennyt minulta aikaisemmin aivan ohi. No, nyt korjataan tilanne :)
 
Opiskelun iloa!
 
Eduholisti 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti